FANDOM

28 kwietnia

26 kwietnia 2010 odbyły się różnorakie uroczystości obchodów 24. Rocznicy Awarii w Czarnobylu.

Głównie uroczystości miały miejsce na Ukrainie oraz w Rosji i na Białorusi. W Sławutyczu w nocy z 25 na 26 kwietnia przeszedł tradycyjny pochód „Noc Pamięci”. Brało w nim udział wiele osób – pracownicy CzAES, likwidatorzy, zarząd miasta a także zwykli mieszkańcy. W dzień zaś, do Zony przyjechał prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz, aby złożyć hołd i uczcić pamięć wydarzeń z 1986 roku. Głowa państwa także zdradziła, że na 25. Rocznicę planuje zorganizować zjazd wszystkich przedstawicieli państw, które miały swój wkład w doprowadzaniu Zony do stanu „odpowiedniego ekologicznie”.

Rosyjska Duma wspomniała o katastrofie przytaczając zmiany prawne, jaki wprowadziła, dla bezpieczeństwa jądrowego. W Mińsku opozycja uczciła obchody organizacją pochodów. Portal Pripyat.com zorganizował internetową akcję, polegającą na zmianach w dniach 25-27 kwietnia awatarów internetowych na znicze i świecie.

W Polsce Państwowa Agencja Atomistyki zorganizowała konferencje prasową na temat Czarnobyla oraz przyszłości polskiej energetyki jądrowej, z akcentem na bezpieczeństwo reaktorów. Telewizje popularnonaukowe wyemitowały programy o tematyce Czarnobyla, zaś informacje o rocznicy pojawiły się zarówno w radiu, jak i w telewizji.