FANDOM

thumb|right|200px|Oryginalny utwór. W tle zdjęcie autora Dzień Gniewu II (Czarnobyl) – utwór muzyczny autorstwa Jacka Kaczmarskiego nawiązujący w całości do katastrofy czarnobylskiej. Napisana 17 maja 1986 roku. Wydana W 1987 roku na płycie Kosmopolak.

Charakterystyka i treść utworu Edytuj

Muzyka w utworze jest lekka, wręcz balladowa. Kaczmarski wykonał tę piosenkę w sposób jakby śmierć, główny motyw utworu, była czymś normalnym, pospolitym, dziecinną igraszką. Dopiero w ostatnich zwrotkach melodia nabiera charakteru refleksji i podkreśla morał pochodzący z całej tej historii.

Tekst składa się z dziesięciu zwrotek, każda po cztery wersy i dwóch różnych, lecz podobnych, refrenów. Pierwsze cztery strofy opowiadają o przypadkowej i „nieprzerażającej” śmierci, która dotyka kolejno dzieci, mędrca i strażnika, przywołując często pokazywane na filmach sceny z Prypeci. Część tę wieńczy refren o bezradności świata w stosunku do zaistniałej sytuacji.

Kolejna część to następne cztery zwrotki, tym razem posiadające charakter przestrogi, aby korzystać z życia i nie starać się zmienić nieuniknionego losu, którym w tym wypadku jest śmieć, dopadająca człowieka zawsze i wszędzie. Seria znów kończy się refrenem o bezradnym świecie, który szuka wytłumaczenia w tej całej irracjonalnej serii zdarzeń.

Ostatnia część to dwie zwrotki, emanujące żalem, goryczą i krytyką. Niektórzy mogą tu dopatrywać się negatywnego Kaczmarskiego stosunku do technik jądrowych i naukowców, którzy „zabijają nas tą śmiercią, ku rozrywce, ku przestrodze”.

Można odnieść wrażenie, że Kaczmarski czerpał inspirację z wiersza Czesława Miłosza „Piosenka o końcu świata”. Tak samo, w obu utworach, śmierć, czy koniec świata, przychodzi bez żadnego animuszu czy trąb jerychońskich. Ludzi nie spodziewają się tragedii, dlatego nie zauważają kiedy zbliża się ich koniec. Jednak o ile w utworze Miłosza występuje starzec, który jako jedyny potrafi rozpoznać kres istnienia, o tyle Mędrzec w utworze Kaczmarskiego też zostaje niespodziewanie zabity.

Zobacz też Edytuj