Fandom

Czarnobyl Wiki

Piołun (Biblia)

97stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Piołun – nazwa gwiazdy, jedna z zagład występująca w Apokalipsie św. Jana, często utożsamiana z katastrofą Czarnobylską.

Przepowiednia biblijna i jej związek z Czarnobylem Edytuj

Trzeci anioł zatrąbił:
i spadła z nieba wielka gwiazda, płonąca jak pochodnia,
a spadła na trzecią część rzek i na źródła wód.
A imię gwiazdy zowie się Piołun.
I trzecia część wód stała się piołunem,
i wielu ludzi pomarło od wód, bo stały się gorzkie.
Ap 8, 10-12[1]

Nazwa Czarnobyl pochodzi od często rosnącej na Polesiu rośliny bylicy pospolitej, bardzo blisko spokrewnionej z bylicą piołun. Sam piołun też jest bardzo popularną rośliną w tamtych terenach. W wolnym tłumaczeniu „Czarnobyl” to „czarny piołun”. Związek nazewnictw tych dwóch faktów stworzył bardzo głębokie przekonanie o apokaliptycznych charakterze katastrofy wśród wielu ludzi.

Elena Filatova idzie o krok dalej, głębiej analizując tekst. Według jej teorii słowo, które przetłumaczono jako „spaść”, można też przetłumaczyć jako „unosić się, osadzać”, a „gwiazda”, jako „rozpostarty na niebie”. Dodatkowo, słowo „pochodnia”, znaczy tyle co „promieniować”. Przy takim tłumaczeniu proroctwo jeszcze bardziej przypomina Czarnobyl[2].

Motyw z Piołunem często powraca w książce o dźwięcznym tytule Piołunowy las autorstwa Mary Mycio. Na okładce znajduje się nawet biblijny cytat.

Według zwolenników teorii proroctwa ważnym faktem jest miasto Prypeć. Było to osada typowo ateistyczna, zbudowana przez ZSRR nie posiadała żadnej świątyni. Jeżeli Bóg miałby ukarać jakieś miasto, to młoda, ateistyczna osada wydawałaby się najlepszą przestrogą dla ludzi, by się nawrócili.

Czarnobyl w innych fragmentach Biblii Edytuj

Sam motyw piołunu nie pojawia się zbyt często. Jeżeli się pojawia, jest wyrazem bólu i cierpienia.

W księgach Izajasza i Jeremiasza często pojawiają się opisy opustoszałych osad ludzkich, które powoli odbiera przyroda. Jest to zemsta Boża za odwrócenie się Prawa. To najważniejszych opisów należą: Iz 13, 21-22; Iz 24, 1-18; Iz 34, 10-15; Jr 9, 12-15.

Przypisy Edytuj

  1. Ten cytat, jak i wszystkie inne cytaty biblijne w tym artykule pochodzą z Biblii Tysiąclecia, wydanie piąte, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2003.
  2. Piołun II – Elena Filatova.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki