FANDOM

Ten artykuł dotyczy utworu muzycznego. Zobacz też: Promieniowanie jonizujące.

Radiacja – utwór muzyczny autorstwa polskiego zespołu Radiators, nagrany w 2010 roku. Jest to druga piosenka bezpośrednio traktująca o tematyce Czarnobyla, po Dzień Gniewu II Jacka Kaczmarskiego, a jednocześnie pierwszy utwór zespołu w języku polskim. Jest jednym z trzech utworów z nagrania Radioactive material demo 2010.

Charakterystyka utworu Edytuj

Utwór metalowy, wyraźnie na pierwszym planie słyszane akordy gitary elektrycznej. Na wstępie utworu słyszy się sampel w języku rosyjskim, który jest historycznym ostrzeżeniem o awarii w elektrowni atomowej w Czarnobylu. Ten sam fragment puszczany jest przez niektóre biura podróży podczas przejazdu busu przez most śmierci.

Podmiot liryczny utworu muzycznego jest radiacyjnym uciekinierem, który z żalem wspomina pozostawione ukochane miejsca, dzisiaj będące wewnątrz Zony Czarnobylskiej. Wersy pierwszej oraz drugiej zwrotki rozpoczynają się anaforą „Osiemdziesiąty szósty rok...”. Każda strofa oddzielona jest od kolejnych albo refrenem, składającym się z trzech powtórzeń słowa Radiacja (na koniec liczba zwiększa się do sześciu), albo mostkiem o innej melodii[1].

Tekst piosenki[2] Edytuj

thumb|right|200px|Utwór muzyczny z logami zespołu w tle

Osiemdziesiąty szósty rok, kazałeś mi uciekać,
Zostawić wszystko co mam, otworzyć drzwi, nie zwlekać.

Osiemdziesiąty szósty rok, pamiętam to jak dzisiaj,
Nie pozostało nic, zaległa wielka cisza.

Radiacja. Radiacja. Radiacja.

Osiemdziesiąty szósty rok, tak! myślę o tym stale,
Jak mogłem zostawić to co bardzo tak kochałem.

Radiacja. Radiacja. Radiacja.

Ciepłą kwietniową noc, rozświetlił jasny błysk,
Nad miastem uniósł się, radioaktywny pył.

Choć minęło wiele lat, ziemia nadal jest skażona,
Tam gdzie kiedyś stał mój dom, dzisiaj się znajduje Zona.

Radiacja. Radiacja. Radiacja. Radiacja. Radiacja. Radiacja.

Cholera, pęka licznik Geigera!!!

Przypisy Edytuj

  1. To dwuwersowy fragment rozpoczynając się od słów „Ciepłą, kwietniową noc...”.
  2. Słowa utworu, zgodnie z polskim prawem licencyjnym, są niewolne i nie podlegają licencjonowaniu jak inne tekstu znajdujące się na Czarnobyl Wiki. Poniższy fragment został zamieszczony za zgodą autorów.