FANDOM

thumb|right|200px|Utwór muzyczny (w tle zdjęcie autora) Stalker – utwór muzyczny, skomponowany 17 czerwca 1988 roku, wydany dopiero w 2006 roku w Suplement, autorstwa Jacka Kaczmarskiego, treścią opierający się o film Andrieja Tarkowskiego Stalker.

Charakterystyka i treść utworu Edytuj

Melodia utworu spokojna, melancholijna, nieco smutno, całkowicie wykonywana na gitarze. Wykonawca śpiewa spokojnie, lecz występuje parę mocniej śpiewanych fragmentów, mających podkreślić krytyczne momenty tekstu. W głosie momentami słychać zrezygnowanie, zaś w kolejnej zwrotce odnosi się wrażenie fanatycznego oddania idei i wiary podmiotu.

Utwór rozpoczyna się refrenem, który jest myślą przewodnią całej piosenki. Tekst jest praktycznie niezrozumiały bez wcześniejszego zapoznania się z filmem Stalker. Występuje w stosunku co do niego mnóstwo aluzji i dosłownych odniesień.

W trakcie utworu posuwamy się coraz bardziej naprzód. Dwie pierwsze zwrotki traktują o trudnościach w dotarciu do Strefy, o determinacji Stalkerów i ich filozofii. Opowiada o przeszkodach, jakie trzeba pokonać i o niebezpieczeństwie ich przeforsowania. Później następuje znów refren, kończąc tę część utworu.

Kolejne dwie drugie strefy, opowiadają o drodze przez Zonie, o elementach jakie Stalkerzy napotykają w trasie i o ich przemyśleniach w trakcie marszu. Fragment ten zawiera także przesłanie wolę zginąć, niż nie być wolny. Znów podsumowanie refrenem.

Ostatnie dwie zwrotki to kolaż charakterystycznych scen finałowych filmu. Pierwsza zwrotka opowiada raczej o wydarzeniach tuż przed Komnatą, zaś druga o scenach już po powrocie Stalkera. Utwór kończy się refrenem, innym niż pozostałe, który jest jakby kluczem do całej piosenki.

Zobacz też Edytuj