FANDOM

12 sierpnia

Wystawa opowiadająca o tragicznych losach miasta dla pracowników elektrowni czarnobylskiej – Prypeci, odbędzie się w Moskwie w dniach 1-13 grudnia 2009, zawiadomił jeden z jej organizatorów – wiceprzewodniczący międzynarodowej organizacji społecznej „Centrum PRIPYAT.COM” Aleksandr Sirota.

Najtragiczniejsza awaria technogenna awaria jądrowa na świecie – awaria na CzAES w obwodzie kijowskim, stała się w nocy 26 kwietnia 1986 roku. Zanieczyściło terytorium około 160 tysięcy km2. Ucierpiały znacznie północne części Ukrainy, zachodnie Rosji oraz Białoruś.

Wystawa odbędzie się w dniach 1–13 grudnia na sali wystawowej „Tworcziestwo” w Taganku. Planujemy rozmieścić ekspozycję w dwóch salach – pierwsza będzie poświęcona likwidatorom, a druga – miastu Prypeć. – powiedział rzecznik prasowy agencji.

Organizatorzy wystawy, na której będą materiały fotograficzne i wideo o tragedii na Czarnobylskiej AES i w mieście Prypeć, zamierzają zrobić ją jak najbardziej interaktywną – gość ma spotykać się z punktem kontrolnym otoczonym drutem kolczastym, jak na wjeździe do miasta i ludźmi ubranymi w kostiumy z dozymetrami. Poza tym, w ramach przedsięwzięcia planuje się przeprowadzić wykłady na których fachowcy będą opowiadać o radiacji i sposobach obrony przed nią.

Wedle słów Siroty, wystawia jest nawiązaniem do likwidatorów, co akcentuje data 14 grudnia.

w historii Czarnobyla są dwie pamiętne daty – to 26 kwietnia 1986 roku, kiedy to doszło do awarii i 14 grudnia, kiedy to państwowa komisja przejęła pod opiekę kompleks ochronny „Sarkofag”. Od 2006 roku to na Ukrainie oficjalne święto. – podkreślił.

Podobne wystawy planuje się przeprowadzić także w Mińsku i Kijowie w 2010. O Polsce, niestety, nic się nie wspomina.

Katastrofa Czarnobylska dotknęła wszystkie kraje byłego ZSRR. Do likwidacji skutków zostali zwerbowani obywatele wszystkich republik, od samego skażenia ucierpiały Ukraina, Białoruś i Rosja. Mamy zamiar przeprowadzić wystawy także w Kijowie i Mińsku. – powiedział.

Źródło Edytuj